کاربرد بن ماری

بن ماری یا حمام آب دستگاهی است که در تمامی آزمایشگاه های کشور که نیاز برای گرما دادن مواد آزمایشگاهی در محدوده ی 25 تا 100 درجه سانتیگراد داشته باشد استفاده می شود. ظرفیت این دستگاه اصولا بین 5 تا 30 لیتر می باشد و دارای یک برد دیجیتال جهت تنظیم دما و تایمر و یک المنت حرارتی می باشد.

از این دستگاه اکثرا در آزمایشگاه های علوم پزشکی، علوم دارویی و آزمایشگاه های خاک استفاده می شود. جهت ثابت ماندن دمای بیرون مخزن باید محفظه گرم کننده به خوبی در محل اصلی قرار گرفته و سطح مایع آن بین 4 تا 5 سانتیمتر داخل تانک پر از آب شود.

دستگاه بن ماری یکی از مهم ترین ابزارات مورد نیاز در آزمایشگاه ها ی گوناگون و با کاربردهای مختلف است که امروزه در ابعاد ، مدل ها و شکل های متعددی تولید میشود. استفاده از این دستگاه همانند سایر دستگاه های موجود در هر آزمایشگاهی ، نیازمند رعایت ایمنی و اموزش اصول اولیه استفاده است.

دلیلی که باعث اختراع این وسیله توسط شیمیدان ها شد، این بود که آنها برای حرارت دادن به مواد شیمیایی، نیاز به دستگاهی داشتند که بتوان میزان دما و محدوده ی زمانی آن را کنترل کرد.

دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری  یا حمام آب یکی از تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که بعضا در آزمایشگاه ها در راستای انجام امور مربوط به سرم شناسی، ترکیب مواد و آزمایش داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

این وسیله میتواند دمای مورد نیاز را از 25 درجه (دمای اتاق) تا بیش از 100 درجه بطور کنترل شده ایجاد کند. همچنین ظرفیت بن ماری ها نیز متغیر بوده و چیزی در حدود 2 الی 30 لیتر را شامل می شود.

یک بن ماری میتواند دارای اجزای متفاوتی باشد اما اصولا دارای:

1- کنترل کننده الکتریکی

2- صفحه نمایش دما و یا درجه مدرج

3- مخزن آب

4- در یا پوشش بر روی مخزن

همچنین میتوان در مواردی دماسنج و همزن را نیز در این تجهیزات بکار برد.

دستگاه بن ماری‌ به‌طور کلی از فولاد ساخته می‌شوند و برای محافظت آن‌ها در برابر شرایط محیطی آزمایشگاه‌ها، داخل تانک را از رنگ الکترواستاتیک با چسبندگی و مقاومت بالا می‌پوشانند. بن ماری‌ها دارای یک پانل خارجی هستند که کلیدهای کنترل فعالیت دستگاه بر روی آن تعبیه شده‌است. این  دستگاه همچنین دارای یک تانک مقاوم مجهز به مواد ضدزنگ است که در سطح پایین داخل آن مقاومت‌های الکتریکی نصب هستند. با وصل شدن دستگاه به جریان الکتریکی برق، حرازت از طریق این مقاومت‌ها به قسمت وسط دستگاه منتقل می‌شود. محدوده دمای مورد نظر از طریق یک کنترلر شبیه ترموستات یا نظیرآن به دست می‌آید.